Jos Vaanholt Caravans B.V.
 
   
 

Technische informatie


Het Kampeerseizoen gaat van start.

Over een paar weken gaan de meeste campings weer open en u als kampeerder staat te trappelen om er weer lekker op uit te gaan na de lange koude winterperiode. Van alleen de gedachte al om lekker met het voorjaarszonnetje, de bossen die langzaam weer groen worden, de vogels die af en toe weer wat van zich laten horen erop uit te trekken met uw caravan om lekker te gaan genieten.

Waar houd u rekening mee voordat u veilig kunt vertrekken? We zullen u het stapgsgewijs proberen uit te leggen.

Stap 1: De caravan uit de stalling halen.
 De caravan word uit de stalling gehaald, controleer altijd of er in de periode dat de caravan gestald stond dat er geen beschadigingen aan de buitenzijde zijn ontstaan door het verplaatsen van de caravan in of buiten de stalling. bij de meeste stallingen is. Ook een controle van de bandenspanning is niet geheel overbodig omdat de caravan toch een hele tijd heeft stil gestaan en ook bandendruk verliest in de periode van stalling. Controleer voordat u wegrijd ook de buitenverlichting op correcte werking.

Stap 2: Aankomst bij huis.
Het is altijd even wennen om na een periode zonder caravan gereden te hebben er nu een caravan achter uw auto te hebben 'hangen', let op bij het rijden dat u gedoseerd gas geeft en iets hoger in de toeren rijdt dan u normaal gewend bent te doen. Ook met het bochtenwerk houd u er rekening mee dat u ze ruim neemt.
Voordat u met de caravan naar huis rijd brengt u hem eerst naar Jos Vaanholt caravans in Aalten om een Bovag onderhoudsbeurt te laten uitvoeren zodat alle kleine mankementjes kunnen worden verholpen en alles uitvoerig gecheckt is. Mocht er tijdens deze onderhoudsbeurt aan het licht komen dat bijvoorbeeld de banden te oud of versleten zijn zal hier altijd in telefonisch overleg met u overlegd worden wat hierin een juiste keus voor u is. Meestal haalt u na een paar dagen de caravan weer op en brengt u hem naar huis. Op moment dat u thuis aankomt en de caravan netjes op zijn plaatsje hebt neergesteld aangesloten op het 220v (want ja de accu en de koelkast kunnen alvast opladen en koud worden) kan er begonnen worden met het reinigen van de caravan.

Stap 3: Reinigen van de caravan.
Als de caravan in de buitenlucht heeft overwinterd, dan heeft dit zijn sporen vaak duidelijk op de caravan achtergelaten. Bij een verblijf in een overdekte stalling blijft de verontreiniging meestal beperkt tot wat stof. Een wasbeurt is in beide gevallen nodig. Om de laklaag zijn beschermende werking niet te laten verliezen dient de caravan te worden voorzien van een nieuwe waslaag. Wanneer je de werkzaamheden zelf uitvoert begin je met het voorspoelen van de caravan met schoon water. De meest vervuilde delen worden vervolgens voorbewerkt met een schoonmaakmiddel dat het ergste vuil losweekt. Als het ergste vuil is losgeweekt, breng dan met een zachte borstel rondom een shampoo aan. Begin bij het dak en werk naar beneden. Spoel tussendoor de al behandelde delen schoon zodat de schoonmaakmiddelen niet de kans krijgen op te drogen. De kunststof ramen verdienen bijzondere aandacht. Agressieve schoonmaakmiddelen kunnen namelijk schade toebrengen aan de ramen. Gebruik voor de ramen daarom alleen lauw schoon water of een speciale acrylreiniger. Na de wasbeurt met shampoo zijn hardnekkige vervuilingen zoals zwarte strepen, teer en hars vaak niet verdwenen. Deze vervuilingen vragen om een speciale aanpak. Het gebruik van cleaners wordt sterk afgeraden. De laklaag van een caravan is namelijk erg dun en voor je het weet poets je er doorheen. Gebruik daarom alleen speciale reinigingsproducten om deze verontreinigingen te lijf te gaan

Hoge druk spuit LET OP
Bij het schoonmaken van de caravan kun je ook gebruik maken van een hogedrukspuit. Hierbij moet je je wel bewust zijn van de kracht waarmee het water uit de spuitlans komt. Zo mag de spuitmond van de lans nooit te dicht op het plaatwerk worden gehouden. Opgeplakte sierstrepen en logo’s kunnen namelijk losraken. Ook de rubbers van ramen, deuren en serviceluiken moeten worden ontzien omdat de kitlaag onder deze rubbers kan worden beschadigd met alle nare gevolgen van dien.

Stap 4: Reinigen van de binnenzijde
De binnenkant laat zich het eenvoudigst reinigen wanneer de losse delen zoals kussens, vloerbedekking en dergelijke zijn verwijderd. Na het goed stofzuigen kunnen de meubeldelen met een vochtige doek worden afgenomen. Reinig de koelkast grondig zodat hij weer lekker fris ruikt, controleer meteen ook even de conditie van de afdichtingrubbers. De bekleding van de kussens kan worden gereinigd met lauw water. Textielreinigers gebruik je alleen wanneer dit echt nodig is, want de kussens zijn van fabriekswege al voorzien van een beschermende coating. Bij het gebruik van textielreinigers gaat de werking van de coating (geleidelijk) verloren

Stap 5: Het inpakken van het voertuig
Op het kentekenbewijs van de caravan is te lezen wat het laadvermogen van de caravan is. Het laadvermogen is uitgedrukt in kilo. Het laadvermogen is ook af te leiden uit de maximale toegestane massa. Op het kentekenbewijs staat ‘maximum massa voortuig’. Daar trek je de ‘massa ledig voertuig’ van af om het laadvermogen te weten. Het laadvermogen is te bepalen op een weegbrug, bijvoorbeeld bij het afvalverzamelpunt. Als je caravan te zwaar is, kan je wat extra bagage in de auto stoppen. Voordat je op pad gaat met de beladen caravan is het heel belangrijk om de kogeldruk te meten. De druk op de kogel moet normaal gesproken tussen de 50 en 75 kilo liggen; bij een grote caravan mag het wat hoger zijn. Een te lage kogeldruk is even gevaarlijk als een te hoge. Bij een te lage kogeldruk kan de caravan gaan slingeren. De druk op de kogel is te veranderen door de belading anders te verdelen.

Hier zijn een aantal inpaktips:

Leg zware spullen op de vloer, zo dicht mogelijk bij de as;
Stop alleen lichte spullen in de dakkasten;
Verdeel de bagage evenwichtig over de bankkasten;
Laat de watertanks niet onnodig gevuld;
Zet zware spullen onderweg vast, zodat ze niet kunnen verschuiven;
touw in een kop- of eindkeuken niet te zware spullen;
Laat de kogeldruk niet te hoog, maar ook niet te laag worden.

Stap 6: Klaar voor vertrek
Alle voorbereidingen zijn getroffen en de caravan staat klaar voor vertrek. Nu is het moment van uw heerlijke vakantie aangebroken en kunt u gaan genieten.

Wij wensen u heel veel plezier met al uw aankomende vakanties






Koelkast


Sommige caravanners kunnen de verleiding niet weerstaan om in warme landen, waar de koelkast op 12 V onvoldoende koelt, deze onder het rijden op gas te zetten. Als u gaat rijden met de caravan MOET de gaskraan echter altijd dicht. Afgezien van het feit, dat rijden met een open gaskraan in veel landen verboden is, is het veel te gevaarlijk. Tijdens het rijden kan er, vooral bij een volle fles, gas in vloeibare toestand in de leiding komen. Eén liter vloeibaar gas zet uit tot 250 liter gas! Ook bij een ongeval kan een open gaskraan voor veel extra ellende zorgen. NOOIT doen dus!

Heeft u tijdens het rijden onvoldoende koeling op 12 V, monteer dan voor de stroom voor de koelkast dikkere stroomdraden van 4 of 6 mm2, of laat die monteren. Bij onvoldoende koeling terwijl u ergens op een camping staat, kan het verwijderen van de afdekroosters van de lucht in- en uitlaat een oplossing zijn.

Gebruik voor de koelkast nooit meer dan één warmtebron tegelijk. Doet u dat wel, dan gaat het koelmedium (ammoniak) door oververhitting over in gasvormige toestand en blijft dat ook. Hierdoor wordt het koelproces afgebroken en ontstaat er onherroepelijk schade aan het koelaggregaat.

Zet de koelkastdeur op een kier als hij niet gebruikt wordt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

 De Accu

Aan de accu wordt bij de hedendaagse caravans hoge eisen gesteld door het steeds vaker voorkomen van o.a. movers. Er zijn twee uitvoeringen die veel worden toegepast . De meest gangbare uitvoeringen zijn loodzuur en Calcium accu’s die meestal rond de 100 ah leveren.

Voordelen:

  • Loodzuur accu: prijs/ kwaliteit verhouding, betrouwbaar (doorontwikkeld concept).
  • Calcium accu: onderhoudsarm (geen water bijvullen), gesloten systeem ( geen gas uitstoot).

    Nadelen:

  • Loodzuur accu: meer onderhoud nodig, ontwikkeld brandbaar gas (met slang naar buiten afvoeren).
  • Calcium accu: duurder dan loodzuur, capaciteit verlies bij diep ontladen.

    Onderhoud.
    Voor een lange levensduur van uw accu is het raadzaam het juiste onderhoud te plegen. Het is van het grootste belang de accu volledig te laden. Gebruik een goede lader die minimaal 14.4 tot maximaal 14.8 volt levert met een beginstroom van 10 tot 15% van de accu capaciteit. Het gebruik van een druppellader wordt ook veel toegepast voor de winter opslag, de accu moet dan wel eerst volledig geladen worden. Controleer het vloeistofniveau regelmatig (eens in de 1.5-2 maanden ook in de opslag !) en vul zonodig bij met gedestilleerd of gedemineraliseerd water. Er is hiervoor een speciale vulkan beschikbaar die exact tot het juiste niveau afvult. Als een accu is aangesloten in een circuit zorgt lekstoom dat deze geheel ontladen kan worden, koppel de accu los als u de caravan niet gebruikt!

    Waarschuwing:

  • Bij het laden ontstaat knalgas, in de caravan afvoerslangetje aansluiten.
  • Niet roken en geen open vuur in de nabijheid van de accu (ventileer goed).
  • Zwavelzuur is een bijtend product, na contact goed afspoelen (draag bij voorkeur een bril).
     -------------------------------------------------------------------------------------

    De Banden

    De band is een belangrijk onderdeel van een caravan, en dient ook goed onderhouden te worden. Na onderzoek van de banden industrie in samenwerking met de Focwa en Bovag is een levensduur vastgesteld op 6 jaar. Dit heeft te maken met de eisen die aan de band gesteld worden. Een band slijt ook inwendig bij stilstand, met als risico een klapband. De productie datum wordt in de zijkant van de band met vier cijfers aangeduid ( DOT code) waarvan de eerste twee de productie week aangeven en de laatste twee het productie jaar. Een caravanband moet een hoger draagvermogen hebben dan een autoband maar hoeft geen hoge snelheid aan te kunnen. De gegevens op de zijkant van de band worden als volgt aangeduid.

    Voorbeeld: 185/70R14 82T

    185 = Bandbreedte in mm.
    70 = Hoogte/ breedte verhouding in% (als dit getal ontbreekt is het 80).
    R = Radiaal ( karkas constructie)
    14 = Velg diameter in inches.
    82 = Draagvermogen (index).

    Load index / kg

    90=600 100=800

    91=615 101=825

    92=630 102=850

    93=650 103=875

    94=670 104=900

    95=690 105=925

    96=710 106=950

    97=730 107=975

    98=750 108=1000

    99=775 109=1030

    Op dit moment worden er steeds meer caravans met commercial of reinforced ( C ) banden uitgerust dit ivm zijn hogere draagvermogen . Deze banden hebben vaak een opbouw van 8 ( ply ) koordlagen. De bandenspanning van dit soort banden ligt tussen de 3.5 en 4.5 BAR voor gewone banden ligt dit tussen de 2.5 en 3.5 BAR. Het op druk brengen van banden kan met lucht of stikstof, het vullen met stikstof heeft als voordeel dat de bandenspanning langer gelijk blijft door de grotere moleculen van dit gas.
    ---------------------------------------------------------------------------
     

    Controleer bij aanschaf van een nieuwe auto altijd de werking van de koelkast ivm aansluit wijzigingen.
    ---------------------------------------------------------------------------

  •